Immunoreaktywność endoteliny w osoczu w chorobie wątroby i zespole wątrobowo-nerkowym czesc 4

Korelacje w grupie zostały porównane z testem rang Spearmana. Wyniki
Tabela 2. Tabela 2. Stężenia endoteliny-1 w surowicy i Endoteliny-3 u osób badanych * Figura 1. Figura 1. Stężenia endoteliny w osoczu u badanych. LD oznacza chorobę wątroby, HRS zespół wątroby i wątroby, RF niewydolność nerek i niewydolność nerek Rl i zaburzenia czynności wątroby nie z powodu zespołu wątrobowo-nerkowego. Poziome słupki wskazują wartości mediany. Aby przeliczyć wartości dla endoteliny-1 (panel A) na pikomole na litr, podziel przez 2,49, i przelicz wartości dla endoteliny-3 (panel B) na pikomole na litr, podziel przez 2,64.
Stężenie endoteliny-1 w osoczu było wyższe we wszystkich pięciu grupach pacjentów niż u osób zdrowych (tabela 2 i ryc. 1A). Średnie stężenie endoteliny-1 w osoczu było najwyższe u pacjentów z zespołem wątrobowo-nerkowym (grupa 1), a wartość w tej grupie była istotnie wyższa niż wartość w pozostałych czterech grupach pacjentów (P <0,001). W grupie z zespołem wątrobowo-nerkowym nie stwierdzono korelacji między stężeniem endoteliny-1 w osoczu a stężeniem kreatyniny w osoczu lub bilirubiny. Istniała jednak istotna korelacja pomiędzy bilirubiną w osoczu a stężeniem endoteliny-1 w osoczu w grupie z przewlekłą chorobą wątroby (grupa 2) (rs = 0,8, P <0,001).
Rycina 2. Rycina 2. Stężenia endoteliny-1 w nerkach i żyłach nerkowych u pięciu pacjentów z zespołem wątroby (.) i trzech pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby (.). Panel A pokazuje rzeczywiste wartości dla każdego pacjenta, ze środkami (. SE) wskazywanymi przez pionowy pasek. Panel B pokazuje korelację stężenia nerkowego i tętniczego w osoczu u każdego pacjenta z linią jedności. Stężenia żylne były istotnie wyższe niż stężenia tętnicze (P <0,05 w teście testowym w parach). Aby przeliczyć wartości na pikomole na litr, podziel przez 2,49.
Aby ocenić udział tkanki nerkowej w stężeniu krążącej endoteliny-1 w osoczu, zmierzono różnicę tętniczo-żylną u pięciu pacjentów z zespołem wątrobowo-nerkowym (grupa 1) i trzech pacjentów z przewlekłą chorobą wątroby, ale z prawidłową czynnością nerek (grupa 2). Średnie (. SE) stężenie endoteliny-1 w nerkowym plazmie żylnej (24 . 4 ng na litr [9,5 . 1,5 pmol na litr]) u tych ośmiu pacjentów było istotnie wyższe niż średnie stężenie w osoczowym tętnicy nerkowej (20 . 4 ng na litr [7,9 . 1,8 pmola na litr], P <0,05) (ryc. 2).
Wartości endoteliny-3 w osoczu pokazano również w Tabeli 2 i na Figurze 1B. Średnie wartości u pacjentów z zespołem wątrobowo-nerkowym (grupa 1) oraz u osób z zaburzeniami czynności wątroby i niewydolnością nerek (grupa 5) były istotnie wyższe niż średnia u zdrowych osób (P <0,001). Średnia wartość u pacjentów z zespołem wątrobowo-nerkowym była również znacząco wyższa niż w pozostałych czterech grupach pacjentów (P <0,05). Nie stwierdzono korelacji między stężeniem endoteliny-3 w osoczu a stężeniem kreatyniny w osoczu lub bilirubiny w żadnej z grup. Istniała jednak istotna korelacja pomiędzy stężeniami endoteliny-1 i endoteliny-3 w osoczu w sześciu grupach jako całości (rs = 0,54, P <0,01).
Dyskusja
Niedawna identyfikacja i charakterystyka endotelin jako grupy długo działających, silnie hamujących kurczenie się peptydów wytwarzanych przez śródbłonek naczyniowy wywołały duże zainteresowanie potencjalnym wpływem tych peptydów na czynność nerek.
[hasła pokrewne: półpasiec objawy zdjęcia, olx miechów, leczenie po amputacji palca ]