Immunoreaktywność endoteliny w osoczu w chorobie wątroby i zespole wątrobowo-nerkowym

Zespół wątrobowo-nerkowy, powszechne powikłanie przewlekłej i ostrej niewydolności wątroby, charakteryzuje się w swojej najbardziej skrajnej formie przez silne zwężenie naczyń nerkowych, które pośredniczy w potencjalnie odwracalnej postaci ostrej niewydolności nerek.1 2 3 Przyczyna zwężenia naczyń nerkowych nie jest znana, ale prawdopodobnie będzie wieloczynnikowy, obejmujący aktywację układu współczulnego i układu renina-angiotensyna, endotoksemię i zmienioną produkcję eikozanoidów.4 5 6 7 8 9 10 Próby odwrócenia zespołu wątrobowo-nerkowego przez antagonizm niektórych z tych bodźców były niejednoznaczne, jednak . Endoteliny są rodziną 21-aminokwasowych peptydów, które są syntetyzowane jako propeptydy, rozszczepione z wytworzeniem dużej endoteliny, a następnie rozszczepiane przez enzym konwertujący endotelinę w celu utworzenia aktywnego peptydu. Endotelina-1 powstaje w śródbłonku naczyniowym, a endotelina-3 w tkance nerwowej (jest endotelina-2, ale jej pochodzenie jest niepewne i nie można jej zmierzyć w osoczu). Endoteliny są silnymi, długo działającymi środkami zwężającymi naczynia. Wrażliwość naczyń krwionośnych nerek na działania zwężające endoteliny, 11, 12 w połączeniu z dowodami, że te peptydy są zaangażowane w regulację funkcji nerek, podniosła możliwość, że endoteliny mogą brać udział w patogenezie zespołu wątrobowo-nerkowego. .
Dlatego mierzyliśmy stężenie endoteliny-1 i endoteliny-3 w osoczu u pacjentów z chorobą wątroby z zespołem wątrobowo-nerkowym i bez niego, a także u pacjentów z ostrą niewydolnością nerek, przewlekłą niewydolnością nerek, przewlekłą chorobą wątroby i połączoną dysfunkcją wątroby i niewydolnością nerek. osłabienie. Mierzono również tętniczo-żylne różnice w stężeniach endoteliny-1 w osoczu. Nasze wyniki dowodzą, że krążąca endotelina-1 jest ważnym mediatorem ciężkiego skurczu naczyń nerkowych, który charakteryzuje zespół wątrobowo-nerkowy.
Osoby badane
Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka kliniczna pacjentów biorących udział w badaniu * Przebadaliśmy pięć grup pacjentów z chorobą wątroby lub nerek (lub obiema) oraz grupą osób zdrowych (Tabela 1). Grupa składała się z 11 pacjentów z zespołem wątrobowo-nerkowym, spowodowanych alkoholowym zapaleniem wątroby w 8, nie-A, bez zapalenia wątroby typu B u 2, i pierwotną marskością żółciową w 1. Zespół wątrobowo-nerkowy zdefiniowano jako spontaniczny rozwój niewydolności nerek u pacjentów z niewyrównaną chorobą wątroby przy braku jakiejkolwiek innej możliwej do zidentyfikowania przyczyny. Pacjenci z chorobą wątroby i niewydolnością nerek, którzy otrzymali nadmierne leczenie moczopędne lub z krwawieniem z przewodu pokarmowego lub sepsą zostali wykluczeni. U wszystkich 11 pacjentów stężenie sodu w moczu wynosiło poniżej 20 mmol na litr w czasie badania, co jest zgodne z czynnościową niewydolnością nerek. Możliwość hipowolemii została wykluczona przez dożylne podanie płynu i monitorowanie ciśnienia zaklinowania w kapilarach płucnych lub w ośrodkowym ciśnieniu żylnym. Dziewięciu z 11 pacjentów zmarło podczas pobytu w szpitalu.
Grupa 2 składała się z 17 pacjentów z chorobą wątroby, ale z prawidłową czynnością nerek. Chorobą była alkoholowa choroba wątroby u siedmiu pacjentów, nie-A, nie-B zapalenie wątroby w dwóch, pierwotna marskość żółciowa w trzech, przewlekłe aktywne zapalenie wątroby u dwóch i marskość kryptogenna w trzech
[przypisy: półpasiec objawy zdjęcia, zarobki ratownika medycznego, buldog francuski olx ]