Kontrolowana próba profilaktyki przeciwdrobnoustrojowej w chorobie z Lyme po ukąszeniach jelenia ad 5

W jedynym opublikowanym badaniu klinicznym dotyczącym profilaktyki choroba Lyme nie wystąpiła u żadnego z 27 pacjentów leczonych penicyliną oraz u z 29 pacjentów otrzymujących placebo (3,5 procent) .11 Ekologia choroby z Lyme została dobrze opisana, 12, 13 oraz zdjęcia kleszczy jelenie zostały opublikowane niedawno w Journal.14 Czynniki, które są związane z ryzykiem choroby z Lyme po ugryzieniu kleszcza obejmują prawdopodobieństwo, że kleszcz jest zakażone B. burgdorferi, stadium rozwojowe kleszcza (ryzyko przeniesienia jest największe z drobnych kleszczy stadium nymphal, chociaż wyższy odsetek dorosłych kleszczy jest zainfekowany15, 16), a długość czasu kleszcza została dołączona .16 17 18 Badania eksperymentalne pokazują, że przeniesienie B. burgdorferi z zakażonego kleszcza na zwierzęta jest bezpośrednio związane z czasem jego przyłączenia. Kleszcze pszeniczne były przymocowane krócej niż 48 godzin, B. burgdorferi był przenoszony tylko rzadko przez zakażone kleszcze na poziomie nymphalnym, a nigdy przez zakażone dorosłe samice kleszczy.17, 18 Natomiast B. burgdorferi został przeniesiony na 83% zwierząt, na które zakażone kleszcze stadium nimfalnego żywiły się przez co najmniej 72 godziny i do 100 procent tych, na które zakażone dorosłe samice kleszczy karmiły się w celu uzupełnienia (> 120 godzin) .17, 18
Odsetek tykotów ixodes zakażonych B. burgdorferi różni się znacznie w różnych rejonach Stanów Zjednoczonych.12, 13 W naszym badaniu odsetek zakażonych kleszczy jenych (12 procent nimf i 28 procent dorosłych) jest podobny do odsetka znalezionego w niezależnych sondażach przez Connecticut Agricultural Experiment Station (np. 14 procent 207 kleszczy na etapie nymphal zebranych w Lyme, Connecticut) .19 Niskie ryzyko zakażenia B. burgdorferi wśród uczestników naszego badania nie może należy przypisać jedynie względnie niski odsetek zakażonych kleszczy, ponieważ ryzyko choroby z Lyme było niskie nawet wśród osób, które zostały ukąszone przez zakażonego kleszcza. Niedawny raport wskazuje, że większość osób, które uznają, że zostały ukąszone, usuwa kleszcza w ciągu 48 godzin, zanim może dojść do przeniesienia B. burgdorferi. 20 Niestety, dokładna ocena stopnia obrzmienia kleszczy (surogat na czas trwania zajęcia) wymaga zarówno specjalnie przeszkolonego personelu, jak i specjalnego sprzętu, który nie jest powszechnie dostępny
Ponieważ leczenie przeciwbakteryjne wczesnej choroby z Lyme jest niezwykle skuteczne, poważne późne następstwa są rzadkie u pacjentów leczonych z powodu wczesnej boreliozy.22, 23 Analiza opłacalności przeciwdrobnoustrojowej profilaktyki ukąszenia kleszczy sugerowała, że rutynowo wskazywano, że ryzyko choroby z Lyme wyniósł 3,6 procent lub więcej i może być wskazany, jeśli ryzyko wynosi zaledwie procent.24 Kluczowym czynnikiem w tej analizie nie było ryzyko wczesnej boreliozy, ale raczej ryzyko poważnych późnych następstw u osób nieleczonych, ukąszonych przez kleszcza jelenia . Autorzy założyli, że ryzyko to wynosi około 1% na obszarach, gdzie choroba z Lyme jest endemiczna, na przykład na północnym wschodzie lub na wyższym środkowym zachodzie. Ryzyko to byłoby niższe w większości innych obszarów, gdzie wektor rzadziej jest zakażony B. burgdorferi.12, 13 Jednak w naszym badaniu i trzech innych mniejszych, randomizowanych próbach profilaktyki dla ukąszeń jelenie w innych obszarach, w których choroba ma charakter endemiczny, 11, 25, 26 w sumie ponad 400 osobników otrzymujących placebo, żadna nie miała późnej choroby z Lyme (95% przedział ufności, 0 do 0,7%)
[patrz też: gotowość szkolna dziecka 5 letniego, zarobki ratownika medycznego, apteka suwałki dyżur ]