Kontrolowana próba profilaktyki przeciwdrobnoustrojowej w chorobie z Lyme po ukąszeniach jelenia ad 6

Analiza kosztów i efektywności zakłada, że u osób nieleczonych ukąszonych przez kleszcza jelenia, które zarażają się B. burgdorferi, 30% nie będzie miało rumienia wędrownego i że prawie wszystkie te 30% będzie miało późne następstwa choroby z Lyme. Oba te założenia mają tendencję do odchylania się od analizy kosztów-skuteczności na korzyść leczenia przy niższych poziomach ryzyka infekcji po ukąszeniach kleszcza. Założenie, że późne następstwa rozwiną się u niemal wszystkich 30 procent nieleczonych osób zakażonych bez rumienia wędrującego, opiera się na wczesnych badaniach tego ryzyka wśród nieleczonych, zakażonych pacjentów z rumieniem wędrującym.24 Ryzyko późnych następstw u nieleczonych osób zakażonych bez rumienia wędrującego może być znacznie niższe. Na przykład w dwóch prospektywnych badaniach środowiskowych dotyczących choroby z Lyme, około połowa pacjentów zakażonych B. burgdorferi była bezobjawowymi serokonwerterami, którzy nigdy nie mieli wczesnych objawów ani późnych następstw28, 28
Założenie, że rumień wędrujący nie rozwinie się u 30% zakażonych pacjentów, opiera się na badaniach pacjentów, którzy w przeważającej części mieli nierozpoznane ukąszenia kleszczy.24 Jest prawdopodobne, że osoby z rozpoznanym ukąszeniem przez kleszcza częściej wykrywają rumień wędrujący jeśli tak się stało, ponieważ wiedzą, gdzie był kleszcz, a więc gdzie szukać wysypki. Dlatego założenie, że 30 procent zakażonych osób nie będzie miało rumienia wędrującego, może być zawyżone. Ponadto w dwóch prospektywnych badaniach choroby z Lyme u osób, u których rozwinęło się zakażenie objawowe, 86% i 100% miało rumień wędrujący.27, 28
Na podstawie tych informacji stwierdzamy, że ryzyko choroby z Lyme po rozpoznanym ukąszeniu jelenia jest bardzo niskie, nawet w obszarach, w których choroba jest endemiczna. Rumień migrujący rozwinie się u przeważającej większości nieleczonych osób z rozpoznanym ukąszeniem przez kleszcza, który zostaje zakażony B. burgdorferi. Ryzyko poważnych późnych następstw u takich osób jest nieznane, ale z pewnością jest bardzo niskie – prawdopodobnie tylko niewielki ułamek procenta (niższy niż najniższy szacunek zastosowany w analizach wrażliwości do analizy opłacalności24). Na podstawie ich skuteczności w leczeniu objawowych pacjentów z wczesną boreliozą prawdopodobne jest, że wielodniowe schematy profilaktycznych środków przeciwdrobnoustrojowych będą skuteczne. Jednak nasze badanie sugeruje, że zgodność może być słaba – czynnik, który zmniejszy skuteczność profilaktyki przeciwdrobnoustrojowej.
Zapobieganie ukąszeniom przez kleszcze poprzez odpowiednie użycie repelentów i odzieży ochronnej może być skutecznym sposobem zapobiegania boreliozie. Szczególnie ważne jest, aby wykryć i usunąć kleszcze tak szybko, jak to możliwe, ponieważ przeniesienie B. burgdorferi jest mało prawdopodobne, jeśli kleszcz jeleni zostanie usunięty w ciągu 48 godzin od zajęcia. Ponieważ osoby ukąszone przez kleszcza jelita często martwią się o boreliozę, praktykujący powinni omówić z nimi ryzyko i korzyści profilaktyki przeciwdrobnoustrojowej. Pacjentów należy poinstruować, aby dokładnie obserwowali miejsce ukąszenia pod kątem rumienia wędrującego (które należy leczyć, jeśli rozwinie się)
[podobne: sonomed szczecin, rezonans magnetyczny katowice prywatnie, buldog francuski olx ]