Terapia estrogenowa i kalcyfikacja tętnic wieńcowych ad 6

Średnio po 8,7 roku od randomizacji kobiety przyjmujące estrogen miały mniejszą częstość i ilość wapnia w tętnicach wieńcowych niż osoby otrzymujące placebo, przy ilorazach szans na wysoki poziom wapnia w tętnicach wieńcowych na ogół o 30 do 40% mniej w leczeniu zamiarowym analizy i 60% niższe w analizach wśród kobiet z co najmniej 80% przynależnością do badanego leku przez co najmniej 5 lat. Wyniki pozostały solidne i znaczące w analizach obejmujących różne podejścia analityczne. Te wyniki, w połączeniu z sugestią zmniejszonego ryzyka klinicznych zdarzeń wieńcowych u kobiet leczonych sprzężonymi estrogenami końskimi w tej grupie wiekowej5, są zgodne z wcześniejszymi dowodami z badań laboratoryjnych, zwierzęcych i obserwacyjnych.2. Wcześniejsze badania dotyczące hormonalnej terapii pomenopauzalnej i wapnia w tętnicach wieńcowych były jedynie obserwacyjne. Podobnie jak w przypadku badań obserwacyjnych dotyczących terapii hormonalnej i klinicznych zdarzeń wieńcowych, które sugerują korzyści dla serca, 1,28 większości wcześniejszych badań obrazowych w obrazie wieńcowym wskazuje, że użytkownicy terapii hormonalnej mają mniej wapnia w tętnicach wieńcowych niż osoby niegraśne.17-19,29 Jednak badania obserwacyjne mogą być podatny na uprzedzenia – w szczególności zakłócające zachowania prozdrowotne związane z wyborem terapii hormonalnej – podkreślając potrzebę zbadania tych zależności w kontekście randomizowanych badań klinicznych.6,30
Zwapnienie tętnicy wieńcowej służy jako marker zwapniałego kata i całkowitego obciążenia płytkami.7,8,13,16 Obecność wapnia w zmianach miażdżycowych odzwierciedla postęp od prostych tłuszczowych pasaży do złożonych łysinek, a pomiary wieńcowe wapnia wykazały bezpośrednio związane z pomiarami histologicznymi blaszek miażdżycowych.7,31 W dużym badaniu przekrojowym ryzyko choroby wieńcowej zwiększyło się o współczynnik 30 od najniższego do najwyższego kwartylu wyników w tętnicach wieńcowych.26 W naszym badaniu czynniki ryzyka choroby wieńcowej były silnie związane ze zwiększoną ilością wapnia w tętnicach wieńcowych, co wspierało rolę tego środka jako markera miażdżycy. Ponadto wykazano, że pomiary stężenia wapnia w tętnicach wieńcowych są wysoce predykcyjne dla przyszłych zdarzeń sercowo-naczyniowych w wielu badaniach, niezależnie od tradycyjnych czynników ryzyka.8-11
Nowe odkrycia WHI-CACS wskazują, że terapia estrogenowa inicjowana u kobiet w wieku 50 do 59 lat jest związana ze zmniejszeniem obciążenia płytkami w tętnicach wieńcowych i zmniejszoną częstością występowania subklinicznej choroby tętnic wieńcowych, zapewniając poparcie dla hipotezy, że terapia estrogenem może mieć działanie kardioprotekcyjne u młodszych kobiet. Chociaż badanie WHI sprzężonych estrogenów końskich sugerowało, że młodsze kobiety, ale nie starsze kobiety, mogą mieć zmniejszone ryzyko zawału mięśnia sercowego i rewaskularyzacji wieńcowej podczas stosowania estrogenu, testy statystyczne dla interakcji w zależności od wieku były nieistotne (zakres wartości P, 0,07 do 0,09) .5 Estrogen ma złożone działanie biologiczne, które może się różnić w zależności od stanu podstawowego układu naczyniowego i innych tkanek.30,32-34 Wnioski rozstrzygające można jednak wyciągnąć tylko z dużych prób klinicznych obejmujących wystarczającą liczbę zdarzeń klinicznych. wśród kobiet we wczesnej menopauzie.
Mocne strony naszych badań obejmują randomizowany projekt głównego badania WHI sprzężonych estrogenów końskich, stosunkowo długi czas leczenia estrogenem, standaryzowaną ocenę stężenia wapnia w tętnicach wieńcowych w centralnym ośrodku do czytania oraz dużą liczbę badanych kobiet, zapewnienie dobrej mocy statystycznej do wykrywania umiarkowanych skojarzeń
[przypisy: lekarz chorób wewnętrznych, rezonans magnetyczny katowice prywatnie, rejestracja dawców szpiku ]