Wpływ rozyglitazonu na ryzyko zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych czesc 4

Zawał mięśnia sercowego i zgony sercowo-naczyniowe w próbach rozyglitazonu. Tabela 4. Tabela 4. Częstość zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Tabela 3 przedstawia przypadki zawału mięśnia sercowego i zgony z przyczyn sercowo-naczyniowych zgłoszone w 42 badaniach klinicznych, które poddaliśmy przeglądowi. Było 86 zawałów mięśnia sercowego w grupie leczonej rosiglitazonem i 72 w grupie kontrolnej. Było 39 zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych w grupie rozyglitazonu i 22 w grupie kontrolnej. Tabela 4 podaje iloraz szans, 95-procentowe przedziały ufności oraz wartości P dla zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych dla grupy leczonej rozyglitazonem i grupy kontrolnej. Skumulowany iloraz szans dla zawału serca wynosił 1,43 w grupie otrzymującej rozyglitazon (95% przedział ufności [CI], 1,03 do 1,98, P = 0,03). Iloraz szans na zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych w grupie otrzymującej rozyglitazon w porównaniu z grupą kontrolną wyniósł 1,64 (95% CI, 0,98 do 2,74, P = 0,06). Tabela 4 zawiera również iloraz szans i 95% przedział ufności dla połączonej grupy prób, które były mniejsze i krótsze; wyniki dla badań DREAM i ADOPT przedstawiono oddzielnie. Tabela 5. Tabela 5. Ryzyko zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych u pacjentów przyjmujących rozyglitazon w porównaniu z kilkoma lekami porównawczymi. Tabela 5 podaje iloraz szans dla zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych związanych z rozyglitazonem w podgrupach zdefiniowanych zgodnie z lekiem porównawczym. Podobne wyniki uzyskano, gdy analiza wykluczała próby z aktywną grupą porównawczą. Wartości heterogenności P wynosiły 0,53 dla zawału mięśnia sercowego i 0,68 dla śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych w obrębie podgrup. W porównaniu do placebo lub innych schematów leczenia przeciwcukrzycowego, szacowane ilorazy szans we wszystkich przypadkach były większe niż 1,0, co sugeruje, że obserwowane działania niepożądane podczas leczenia rozyglitazonem nie były unikalne w żadnym konkretnym schemacie porównawczym.
W analizie, która nie była wcześniej określona, zbadaliśmy również wpływ rozyglitazonu na zgon z jakiejkolwiek przyczyny. Iloraz szans na zgon z dowolnej przyczyny wynosił 1,18 (95% CI, 0,89 do 1,55, P = 0,24).
Dyskusja
Nasze dane pokazują, że leczenie rozyglitazonem w porównaniu z placebo lub innymi schematami przeciwcukrzycowymi wiązało się ze znacznym wzrostem ryzyka zawału mięśnia sercowego oraz ze zwiększeniem ryzyka zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych o znaczeniu granicznym. Podobny iloraz szans dla porównania z placebo sugeruje, że zwiększone ryzyko związane z rozyglitazonem nie było zależne od ochronnego działania aktywnych leków porównawczych. Jednak ustalenia te opierają się na ograniczonym dostępie do wyników badań z publicznie dostępnych źródeł, a nie na danych źródłowych na poziomie pacjenta. Ponadto wyniki są oparte na stosunkowo niewielkiej liczbie zdarzeń, co prowadzi do ilorazów szans, na które mogą mieć wpływ małe zmiany w klasyfikacji wydarzeń. Niemniej jednak, nasze odkrycia są niepokojące z powodu wysokiej częstości występowania incydentów sercowo-naczyniowych u pacjentów z cukrzycą.4 Ponieważ ekspozycja na takie rozyny na rozyglitazon jest powszechna, wpływ zwiększonego ryzyka sercowo-naczyniowego na zdrowie publiczne może być znaczny, jeśli nasze dane potwierdzają dalsza analiza i wyniki większych kontrolowanych prób.
Chociaż nie mieliśmy dostępu do danych źródłowych, aby skonstruować wynik złożony, który obejmował zawał mięśnia sercowego lub zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, wzrost ilorazów szans dla obu tych punktów końcowych sugeruje, że obserwowane działania niepożądane związane z rozyglitazonem prawdopodobnie nie były spowodowane szansa sama
[patrz też: laserowe wybielanie zębów przeciwwskazania, jąkanie toniczne, topinambur allegro ]