Wpływ rozyglitazonu na ryzyko zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych

Rozyglitazon jest szeroko stosowany w leczeniu pacjentów z cukrzycą typu 2, ale jego wpływ na chorobowość i śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych nie został określony. Metody
Przeprowadziliśmy przeszukiwanie opublikowanej literatury, strony internetowej Agencji ds. Żywności i Leków oraz rejestru badań klinicznych prowadzonego przez producenta leków (GlaxoSmithKline). Kryteria włączenia do naszej metaanalizy obejmowały badanie trwające dłużej niż 24 tygodnie, zastosowanie randomizowanej grupy kontrolnej nie otrzymującej rozyglitazonu oraz dostępność danych dotyczących wyniku zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych. Z 116 potencjalnie istotnych badań, 42 próby spełniły kryteria włączenia. Zestawiliśmy wszystkie wystąpienia zawału mięśnia sercowego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych.
Wyniki
Dane zostały połączone za pomocą modelu efektów stałych. W 42 badaniach średni wiek badanych wynosił około 56 lat, a średni wyjściowy poziom hemoglobiny glikowanej wynosił około 8,2%. W grupie otrzymującej rozyglitazon, w porównaniu z grupą kontrolną, iloraz szans dla zawału serca wynosił 1,43 (95% przedział ufności [CI], 1,03 do 1,98, P = 0,03), a iloraz szans na zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych wynosił 1,64 ( 95% CI, 0,98 do 2,74, P = 0,06).
Wnioski
Rozyglitazon wiązał się ze znacznym wzrostem ryzyka zawału mięśnia sercowego i zwiększeniem ryzyka zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, które miały znaczenie graniczne. Nasze badanie było ograniczone przez brak dostępu do oryginalnych danych źródłowych, które umożliwiłyby analizę czasu do zdarzenia. Pomimo tych ograniczeń pacjenci i ich dostawcy powinni rozważyć możliwość wystąpienia poważnych niepożądanych działań niepożądanych ze strony układu sercowo-naczyniowego z rozyglitazonem w cukrzycy typu 2.
Wprowadzenie
Leki tiazolidynedionowe są szeroko stosowane w celu obniżenia poziomu glukozy we krwi u pacjentów z cukrzycą typu 2. W Stanach Zjednoczonych wprowadzono trzy takie czynniki: troglitazon, który został usunięty z rynku z powodu hepatotoksyczności, oraz dwa obecnie dostępne środki, rozyglitazon (Avandia, GlaxoSmithKline) i pioglitazon (Actos, Takeda). Tiazolidynodiony są agonistami receptora . aktywowanego proliferacją peroksysomu (PPAR-.). Receptory PPAR-. są jądrowymi czynnikami transkrypcyjnymi aktywowanymi ligandem, które modulują ekspresję genów, obniżając poziom glukozy we krwi przede wszystkim poprzez zwiększenie wrażliwości na insulinę w tkankach obwodowych.1,2 Rozyglitazon został wprowadzony w 1999 r. I jest szeroko stosowany jako monoterapia lub kombinacja metformina (Avandamet, GlaxoSmithKline) lub glimepiryd (Avandaryl, GlaxoSmithKline).
Pierwotne zatwierdzenie rozyglitazonu opierało się na zdolności leku do obniżania poziomu glukozy we krwi i glikowanej hemoglobiny.3 Początkowe badania nie były odpowiednio zasilane w celu określenia wpływu tego czynnika na mikronaczyniowe lub makronaczyniowe powikłania cukrzycy, w tym chorobowość i śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych. Jednak wpływ jakiejkolwiek terapii przeciwcukrzycowej na wyniki sercowo-naczyniowe jest szczególnie ważny, ponieważ ponad 65% zgonów u pacjentów z cukrzycą pochodzi z przyczyn sercowo-naczyniowych.4 Dlatego przeprowadziliśmy metaanalizę prób porównujących rozyglitazon z placebo lub aktywnymi lekami porównawczymi. w celu oceny wpływu tego środka na wyniki sercowo-naczyniowe
[podobne: laserowe wybielanie zębów przeciwwskazania, jąkanie toniczne, półpasiec objawy zdjęcia ]