Zmiany kliniczne i biomarkery w chorobie Alzheimera

Zgłaszając wyniki badania Dominant Inherited Alzheimer Network (DIAN), Bateman i współpracownicy (wydanie 30 sierpnia) opisują zmiany kliniczne i biomarkerów w dominująco dziedzicznej chorobie Alzheimera. Najważniejsze pytanie brzmi, czy nasza rosnąca wiedza na temat dziedzicznej choroby Alzheimera może być również zastosowana do sporadycznej choroby Alzheimera, która występuje około 100 razy częściej niż dziedziczna postać choroby. Kliniczne i biomarkeryczne zmiany u pacjentów z wrodzoną chorobą Alzheimera korespondują dość dobrze z tym, czego oczekuje się w sporadycznej chorobie Alzheimera2.
Jednak wciąż brakuje informacji o nieinwazyjnym, niedrogim narzędziu diagnostycznym, które można wykorzystać do badań przesiewowych w całej populacji w celu identyfikacji osób z przedkliniczną chorobą Alzheimera, które nadal są poznawczo zdrowe. Znaczenie takiego populacyjnego badania przesiewowego poparte jest niedawnymi ustaleniami, że oznaki ch oroby Alzheimera można wykryć w mózgach około 20% poznawczo zdrowych osób w wieku podeszłym.3 Potencjalnymi narzędziami przesiewowymi do rozpoznania przedklinicznej choroby Alzheimera może być zwykły test krwi, test zapachu w celu wykrycia hiposmii, 4 lub test wykrywający subiektywne zaburzenie pamięci.5 Takie dodatkowe narzędzia diagnostyczne powinny zostać włączone i ocenione teraz w wciąż trwającym badaniu DIAN.
Christoph Laske, MD
University Hospital of Tübingen, Tybinga, Niemcy
Christoph. uni-tuebingen.de
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym pismem.
5 Referencje1. Bateman RJ, Xiong C, Benzinger TLS, i in. Kliniczne i biomarkerowe zmiany w dominująco odziedziczonej chorobie Alzheimera. N Engl J Med 2012; 367: 795-804 [Erratum, N Engl J Med 2012; 367: 780.]
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline
2. Jack CR Jr, Knopman DS, Jagust WJ, i in. Hipotetyczny model dynamicznych biomarkerów patologicznej kaskady Alzheimera. Lancet Neurol 2010; 9: 119-128
Crossref Web of Science Medline
3. Cena JL, McKeel DW Jr, Buckles VD, i in. Neuropatologia niedostosowanego starzenia się: przypuszczalny dowód przedklinicznej choroby Alzheimera. Neurobiol Aging 2009; 30: 1026-1036
Crossref Web of Science Medline
4. Wilson RS, Arnold SE, Schneider JA, Boyle PA, Buchman AS, Bennett DA. Niedobór węchu w przedobjawowej chorobie Alzheimera. Ann NY Acad Sci 2009; 1170: 730-735
Crossref Web of Science Medline
5. Jessen F, Wiese B, Bachmann C, i in. Prognozowanie otępienia przez subiektywne upośledzenie pamięci: skutki nasilenia i czasowe powiązanie z zaburzeniami poznawczymi. Arch Gen Psychiatry 2010; 67: 414-422
Crossref Web of Science Medline
W swoim artykule wstępnym, na podstawie badania DIAN Batemana i wsp. oraz badanie dotyczące ochronnej mutacji białka prekursorowego (APP) amyloidu beta (A?), Gandy2 sugeruje koncepcję długotrwałego leczenia A? w celu zapobiegania chorobie Alzheimera. Ta sugestia jest przedwczesna i potencjalnie ryzykowna. Po pierwsze, jak Bateman i in. zwróć uwagę, że ich odkrycia mogą nie mieć zastosowania u pacjentów ze sporadyczną chorobą Alzheimera (która stanowi 99% przypadków choroby Alzheimera). Po drugie, ochronna mutacja APP również zmniejsza inne toksyczne fragmenty obróbki beta-sekretazowej (fragment APP ?-C-końcowy i domena wewnątrzkomórkowa APP3,4) i nie dowodzi przyczynowości A? w patogenezie choroby Alzheimera. Po trzecie, znaczące dane pokazują, że A? ma korzystne działanie i że długotrwała redukcja poziomów A? może być szkodliwa.5 Po czwarte, obecne terapie immunofarmakologiczne mające na celu obniżenie poziomów A? mają skutki uboczne, które zostaną zaostrzone przy długotrwałym leczeniu, a te terapie nie przyniosły korzyści poznawczych. Po piąte, wiek wystąpienia sporadycznej choroby Alzh eimera zmienia się w ciągu dwóch do trzech dekad, tak że trudno jest zdecydować, kiedy rozpocząć interwencję. Wreszcie, terapie, które nie wymagają leczenia A? (takie jak podawanie insuliny do nosa, stosowanie dożylnej immunoglobuliny i leczenie tau) przynoszą obiecujące wyniki i mogą zapewnić lepszy stosunek korzyści do ryzyka w leczeniu pacjentów. z chorobą Alzheimera.
Sanjay W. Pimplikar, Ph.D.
Cleveland Clinic, Cleveland, OH
org
5 Referencje1. Jonsson T, Atwal JK, Steinberg S, i in. Mutacja w APP chroni przed chorobą Alzheimera i związanym z wiekiem upośledzeniem funkcji poznawczych. Nature 2012; 488: 96-99
Crossref Web of Science Medline